Hvor mange gange har du været i et møde, som du straks vidste, ville være kedeligt og potentielt meningsløst? Ineffektiviteten af så mange møder kan afhjælpes ved simpelthen at omdanne de første og sidste fem minutter.
Sådan bliver dit møde sjovere og mere effektivt
Prøv disse seks tips til dit næste møde:
- Angiv et eksempel fra starten. Hvis du vil have energi og engagement fra dit hold, skal du identificere disse kvaliteter, mens de går gennem dørene til konferencelokalet. Vi er stærkt empatiske væsner. Indenfor en tiendedel af et sekund måler dit hold og afspejler dit humør og energiniveau. De sporer mødetonen hos dig.
- Lav en forbindelse med alle i rummet. Nogle mennesker har en vane med at starte møder ved at læse dagsordenen. Gør det en prioritet at opbygge og vedligeholde en rapport, så du kan fremme samarbejde. At læse en dagsorden bør ikke være din mødeåbner. Det behøver ikke at være en lang monolog, bare et par sætninger om hvorfor alle er sammen, og hvad du håber at opnå med mødet.
- Husk alle på din større mission. Du må ikke blive for miniature fokuseret, så du glemmer at træde tilbage og se det store billede. Påmind alle, at de arbejder mod et højere formål og ikke blot at time møde minutter. Hvordan passer dette møde ind i den overordnede vision? Hvordan vil det hjælpe selskabet? Hvordan vil det være til gavn for holdet? Hvordan vil diskussionen flytte tingene fremad? Du får mere engagement, hvis alle ser det større billede.
- Fremlæg aktivitetspunkter. Før alle spredes til deres næste aftale, skal du sørge for at de kender deres næste handlingstrin. I stedet for at delegere eller læse, hvem der har ansvaret for at gøre hvad, så spørg alle i mødelokalet om at sige et par ord om, hvad de personligt er ansvarlige for.
- Anerkend succes. Anerkendelse er en vigtig del af opbygningen af en positiv kultur. Det er nemt at komme i gang med deadlines og tro, at der vil være high-fives og gruppekram når alt er gjort, men det sker sjældent. Når en opgave er færdig, er den anden lige rundt om hjørnet. Anerkendelse og ros skal være på din mentale tjekliste for hvert møde.
- Start, hvor du begyndte. Ligesom du forbereder dine åbningsanmærkninger for at skabe forbindelse mellem gruppen, skal du ende på samme måde. Har en idé om, hvad du vil sige i slutningen af mødet. Ideelt set vil dine afsluttende bemærkninger afspejle dine indledende bemærkninger. Forstærk det store billede igen.
- Sørg for at mødefaciliteterne er i orden. Det vil sige, at der skal være plads nok til alle, godt med lys og servér gerne vand, kaffe, lidt frugt og lignende for at bevare den gode stemning og holde energiniveauet højt.
Lækre mødefaciliteter i København
Er du på udkig efter nogle lækre mødefaciliteter i København, hvor du kan afholde dit næste sjove og produktive forretningsmøde? Så kan Charlottehavens mødefaciliteter på Østerbro i særdeleshed anbefales. Det er lyse og venlige lokaler i en skøn og rolig atmosfære, der i den grad indbyder til en kombination af gode møder og hyggelige stunder.